Ekspert finansowy
Pomagamy podejmować dobre decyzje finansowe

Czy musisz posiadać umowę o pracę zaciągając kredyt hipoteczny?

Opublikowano: 22-07-2016

Forma zatrudnienia to bardzo często zmartwienie pracownika, który ma w planach ubieganie się o kredyt hipoteczny. W wielu kręgach panuje błędne przekonanie, iż brak umowy o pracę na czas nieokreślony w dużym stopniu przekreśla możliwość zaciągnięcia kredytu hipotecznego. W rzeczywistości bezterminowa umowa o pracę stanowi dla banku znakomitą gwarancję stałego źródła przychodu kredytobiorcy, aczkolwiek inne sposoby zatrudnienia są także respektowane.

Umowa o pracę jest preferowana przez każdy bank

Wśród najpopularniejszych form zatrudnienia wyróżniamy umowę o pracę, umowę o dzieło bądź zlecenie, a także samozatrudnienie, czyli prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Żadną tajemnicą nie jest fakt, iż każdy bank ocenia zdolność kredytową na podstawie ściśle sprecyzowanych kryteriów, do których zalicza się przede wszystkim wysokość miesięcznych dochodów, ilość domowników oraz wydatki, jakie ponosi każdego miesiąca kredytobiorca. Forma zatrudnienia odmienna od umowy o pracę w wielu wypadkach sprawia, iż aplikując o kredyt hipoteczny musimy zdecydowanie bardziej natrudzić się, aby w oczach banku stać się wiarygodnym kredytobiorcą.

Banki tolerują umowy o dzieło i zlecenie

Bez dwóch zdań priorytetem każdego banku jest możliwie największa pewność w kontekście regularnej spłaty zadłużenia przez kredytobiorcę. Identyczne zarobki wynikające z innej formy zatrudnienia bardzo często skutkują zróżnicowanym oprocentowaniem, które jest w stanie zaproponować nam ten sam bank. Z roku na rok banki coraz bardziej preferencyjnie podchodzą do klientów, którzy są zatrudnieni na podstawie tzw. „umów śmieciowych”. Liberalne podejście banków ma nierozerwalny związek ze sposobem zatrudnienia, jaki proponują swoim podwładnym pracodawcy. Warto zwrócić uwagę, iż podpisanie umowy o pracę na czas nieokreślony wcale nie oznacza, że „od ręki” otrzymamy kredyt hipoteczny. Nierzadko banki wymagają co najmniej trzymiesięcznego okresu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, choć zdarzają się przypadki, w których wymagany okres wzrasta do sześciu bądź dwunastu miesięcy. Typowo banki respektują umowy, które są ważne co najmniej 6 miesięcy w przód.

„Umowa śmieciowa” z dodatkowymi warunkami

Brak stałej formy zatrudnienia to bolączka milionów Polaków. Nie dziwi także ostrożność banków, które z reguły wymagają pracy przez co najmniej rok na podstawie umowy o dzieło lub zlecenie. Na rynku funkcjonują także instytucje finansowe, które satysfakcjonuje dwuletnia współpraca z pracodawcą na podstawie tej formy zatrudnienia. Na tle wszystkich banków wyróżnia się Bank Millennium, który umożliwia zaciągnięcie kredytu już po 6 miesiącach pracy na „śmieciówce”.

Niełatwe zadanie właścicieli firm

Banki pozwalają zaciągnąć kredyt hipoteczny także przedsiębiorcom, którzy zobowiązani są do udokumentowania dochodów z minimum ostatnich 12 miesięcy. Instytucje finansowe nierzadko stawiają przed właścicielem działalności gospodarczej wymóg prowadzenia jej co najmniej 30-36 miesięcy. Właściwie każdy bank priorytetowo traktuje dochody, bowiem przychody stanowią zdecydowanie mniej istotną pozycję dla bankowców. Z tej przyczyny wysokie koszty nieraz zdyskwalifikowały właściciela firmy w ubieganiu się o kredyt hipoteczny.

Bartosz
Oceń:
Ocena: 0.0/5 (liczba glosow: 0)
Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *