Bardzo wielu klientów korzysta z bankowości internetowej, która bez cienia wątpliwości daje ogromny komfort, a zarazem przyspiesza finalizowanie bardzo wielu operacji. Okazuje się, iż w niektórych przypadkach klientom zdarza się wykonać przelew na niewłaściwy numer konta. Odzyskanie pieniędzy może okazać się bardzo trudne, a czasami wręcz niemożliwe.
Spis treści
Do realizacji przelewu wystarczy poprawny numer konta
Prawo bankowe wskazuje, iż wykonując przelew składamy wobec banku dyspozycję obciążenia rachunku ściśle sprecyzowaną kwotą, która w późniejszym etapie pojawi się na rachunku odbiorcy. Klient zobowiązany jest podać przede wszystkim numer konta, a także pozostałe dane identyfikacyjne. W rzeczywistości bank „weryfikuje” wyłącznie poprawność numeru konta, ponieważ nawet błędne dane identyfikacyjne nie staną na przeszkodzie w realizacji przelewu. Błąd wynikający z roztargnienia klientów można próbować naprawić, aczkolwiek trudno spekulować z jaką skutecznością.
Świadczenie nienależne i małe szanse na ustalenie odbiorcy
Z teorii wynika, iż człowiek, który otrzymał pieniądze na podstawie błędnie wykonanego przelewu uzyskał świadczenie nienależne i zobowiązany jest do jego zwrotu. W praktyce nie mamy realnych szans na ustalenie jego personaliów, a zarazem podjęcia próby kontaktu. Zdarzają się jednak bardzo nieliczne przypadki, w których klienci wykonują przelew zwrotny, ponieważ wiedzą, iż pieniądze trafiły na ich rachunek najprawdopodobniej przez przypadek. Wiele osób chcąc odzyskać pieniądze chciałoby przede wszystkim uzyskać dane odbiorcy przelewu, aczkolwiek banki zobowiązane są do zachowania tajemnicy bankowej. Tajemnica bankowa może zostać uchylona w określonych okolicznościach, jednak błędne dane przelewu nie zaliczają się do takich sytuacji.
Na niekorzyść nadawcy przelewu przemawiają przepisy unijne
Niekorzystne dla osoby, która zleciła przelew na błędny numer rachunku są także przepisy unijne. Odpowiednia dyrektywa wskazuje, iż transakcja, która została wykonana z pomocą indywidualnego identyfikatora uznawana jest za prawidłową. W przeszłości sądy wielokrotnie orzekały na korzyść zlecających przelew, ponieważ uznawały, iż obowiązek weryfikacji numeru konta i danych odbiorcy spoczywa na instytucji bankowej. Transakcje przeprowadzane pomimo błędnych danych odbiorcy podważały w oczach sądu profesjonalizm banku, który dopuścił do ich realizacji.
Samodzielne ustalenie odbiorcy przelewu jest mało realne
Mało realne okazuje się samodzielne ustalenie danych odbiorcy przelewu. Dobrym pomysłem wydaje się „wklejenie” numeru rachunku do wyszukiwarki internetowej. Istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, iż nasze pieniądze trafiły na konto firmowe bądź rachunek prowadzony przez klienta, który prowadzi handel w Internecie, a jego numer konta dostępny jest np. w obrębie jego strony internetowej. W przeciwnym wypadku klient będzie musiał pogodzić się z utratą środków.